1- اختلاف فرهنگ ودیدگاههای فکری ، سیاسی ،اخلاقی واجتماعی

2- فاصله بین شهری بدلیل انتقال وتخصصهای کاری آقایان ونیاز به کار در شهرهای دیگر
3- مشغله زیاد افراد ودرگیریهای اجتماعی 
4- پیشرفت تکنولوژی و ابزار ارتباطی جایگزین مانند (تلفن ، اینترنت ، موبال و....) 
5- کم شدن مهر ومحبت و فاصله گرفتن از معارف دینی و اخلاقی
موارد ذکر شده را می توان از عوامل ضعیف شدن صله رحم دانست البته باید توجه داشت که هیچ یک از این دلائل نمیتواند معقول و پذیرفته شده باشد بلکه می بایست با تمام این مشکلات وظیفه سرکشی به بستگان و صله رحم انجام شود

      

 فواید صله رحم:
 

* صله رحم و طولانی شدن عمر

 روزی امام صادق علیه السلام به شخصی به نام میّسر فرمود: ای میّسر عمر تو زیاد شده است، چه عملی انجام می دهی؟ عرض کرد: من در بازار برای کسی کار می کردم و پنج درهم مزد می گرفتم و به خاله ام می دادم. آن گاه امام فرمود: به خدا سوگند، دو بار مرگت نزدیک شد، ولی به خاطر این صله رحم و دل جویی از خاله ات، به تأخیر افتاد.

* صله رحم، افزایش روزی و فقرزدایی

از جمله سودهای دنیوی صله رحم، رونق در ثروت و روزی است. چنان که امام سجاد علیه السلام در حدیثی، از رسول گرامی صلی الله علیه و آله نقل می کند: «هر کس خوش دارد خدا عمر او را دراز کند و روزی اش را توسعه دهد، باید صله رحم کند».

 *صله رحم و محبوبیت نزد خویشاوندان

 امام علی علیه السلام می فرماید: «صله رحم... انسان را در میان خانواده و بستگانش محبوب می سازد.» 

*صله رحم و افزایش آگاهی ها و تجربه ها به واسطه تبادل افکار

*صله رحم و دفع بلا و پاکیزگی اعمال

از آثار بسیار ارزشمند صله رحم، دفع بلا و پاکیزگی اعمال است. امام باقر علیه السلام می فرماید: «صله رحم، اعمال را پاکیزه و بلا را دفع می کند».  

 *صله رحم و آبادانی شهرها

رسول اکرم صلی الله علیه و آله در سخنی فرموده است: «صله رحم، شهرها را آباد می کند و عمرهای مردم را افزایش می دهد، اگرچه اهل آن بلاد از اخیار و خوبان نباشند».

 *صله رحم و آسانی حساب در روز قیامت

از رسول اکرم صلی الله علیه و آله در این باره نقل است: «نیکی به والدین و صله رحم، حساب را در قیامت آسان می کند.» پیامبر گرامی پس از این سخن، آیه ای از قرآن شریف را با این مضمون تلاوت فرمود:

وَ الَّذینَ یَصِلُونَ ما أَمَرَ اللّهُ بِهِ أَنْ یُوصَلَ وَ یَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ وَ یَخافُونَ سُوءَ الْحِسابِ.

افراد بصیر در دین، آنانند که وصل می کنند آن را که خداوند به وصلش امر فرمود و از خداوندشان می هراسند و از سختی حساب قیامت بیم دارند.

 *صله رحم و صله خداوند

امام باقر علیه السلام می فرماید: «روز قیامت، رَحِم به عرش آویخته می شود و می گوید: خدایا هر که با من پیوست، با او بپیوند و هر که از من برید، از او ببر».


منابع فرعی : سایت: سایت پایگاه اطلاع رسانی حوزه-سایت جوابگو