روزی امام صادق علیه السلام به شخصی به نام میّسر فرمود: ای میّسر عمر تو زیاد شده است، چه عملی انجام می دهی؟ عرض کرد: من در بازار برای کسی کار می کردم و پنج درهم مزد می گرفتم و به خاله ام می دادم. آن گاه امام فرمود: به خدا سوگند، دو بار مرگت نزدیک شد، ولی به خاطر این صله رحم و دل جویی از خاله ات، به تأخیر افتاد.
* صله رحم، افزایش روزی و فقرزدایی
از جمله سودهای دنیوی صله رحم، رونق در ثروت و روزی است. چنان که امام سجاد علیه السلام در حدیثی، از رسول گرامی صلی الله علیه و آله نقل می کند: «هر کس خوش دارد خدا عمر او را دراز کند و روزی اش را توسعه دهد، باید صله رحم کند».
*صله رحم و محبوبیت نزد خویشاوندان
امام علی علیه السلام می فرماید: «صله رحم... انسان را در میان خانواده و بستگانش محبوب می سازد.»
*صله رحم و دفع بلا و پاکیزگی اعمال
از آثار بسیار ارزشمند صله رحم، دفع بلا و پاکیزگی اعمال است. امام باقر علیه السلام می فرماید: «صله رحم، اعمال را پاکیزه و بلا را دفع می کند».
رسول اکرم صلی الله علیه و آله در سخنی فرموده است: «صله رحم، شهرها را آباد می کند و عمرهای مردم را افزایش می دهد، اگرچه اهل آن بلاد از اخیار و خوبان نباشند».
*صله رحم و آسانی حساب در روز قیامت
از رسول اکرم صلی الله علیه و آله در این باره نقل است: «نیکی به والدین و صله رحم، حساب را در قیامت آسان می کند.» پیامبر گرامی پس از این سخن، آیه ای از قرآن شریف را با این مضمون تلاوت فرمود:
وَ الَّذینَ یَصِلُونَ ما أَمَرَ اللّهُ بِهِ أَنْ یُوصَلَ وَ یَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ وَ یَخافُونَ سُوءَ الْحِسابِ.
افراد بصیر در دین، آنانند که وصل می کنند آن را که خداوند به وصلش امر فرمود و از خداوندشان می هراسند و از سختی حساب قیامت بیم دارند.
امام باقر علیه السلام می فرماید: «روز قیامت، رَحِم به عرش آویخته می شود و می گوید: خدایا هر که با من پیوست، با او بپیوند و هر که از من برید، از او ببر».
منابع فرعی : سایت: سایت پایگاه اطلاع رسانی حوزه-سایت جوابگو
چه کنیم که زن، کرامتش حفظ شود؟
یکی از مسائل مورد اشاره از سوی رهبر معظّم انقلاب در نقد از وضعیت کنونی غرب در حوزه زنان بحث از عفاف در جامعه غربی است. از نظر ایشان هر حرکتی که برای دفاع از زن انجام میگیرد، باید رکن اصلی آن رعایت عفاف زن باشد. مقام معظّم رهبری در بحث از زن و مرد، پرهیز و جدایی دو جنس را از ویژگی فرهنگهای اصیل و قدیمی غرب و شرق میدانند. ایشان معتقدند که بیبندوباریهای فعلی جزو فرهنگ اصیل غربی نیست. همچنین در حوزهی فرهنگی غیر غرب- در هر جای دیگر دنیا– نیز این جدایی دو جنس و پرهیز دو جنس از یکدیگر وجود داشته و حجاب و عفاف مخصوص اسلام نبوده است. از این منظر در دنیای سنت نیز بر رعایت حجاب تأکید شده است.
بخش دیگری از بیانات معظّمٌله در نقد نگاه غرب به زنان و مسائل مربوط به آن، به علل و انگیزههای رواج فساد و بیبندوباری از سوی دولتهای غربی در جوامع دیگر پرداخته است. ایشان معتقدند که؛ «فرهنگ فسادانگیز صهیونیستی در دنیا هدفش این است که عفاف را، حجاب میان زن و مرد را از میان بردارد. بیبندوباری جنسی از بزرگترین ابزارهای استکبار جهانی است؛ در هر جای دنیا که بخواهند یک ملّتی را به فساد بکشند، آنها را به فحشا میکشانند، هر جا بخواهند یک ملّتی را از شخصّیت انسانی دور کنند، آنها را به برهنگی و بیبندوباری نزدیک میکنند، در همه جای دنیا این کار ممکن است»(16/دی/62). بنابراین؛ یکی از راههایی که صهیونیست جهانی برای به سلطه و زنجیر کشیدن ملّتها به کار برده، ترویج فساد و فحشا، مخلوط کردن دخترها و پسرها، آزاد کردن روابط جنسی و مسخره کردن اخلاق جنسی نجیبانه بوده است.
پوستر حفظ کرامت زن:
پوستر فرهنگ مصرف گرایی:
الگوی تفریح سالم چیست؟
چرا در بین بسیاری از مردم ما مصرف گرایی رواج دارد؟
مصرف و مصرفگرایی مسألهای چند بعدی است که از جهات گوناگون قابل بررسی است و در هر جامعهای متأثر از عوامل متعدد از جمله فرهنگ عمومی، هنجارها و ارزشهای حاکم است. مصرفگرایی، اصالت دادن به مصرف و هدف قرار دادن رفاه و داراییهای مادی است. اسلام با تأکید بر لزوم حفظ مال، تأمین نیازهای زندگی، سرمایهگذاری اقتصادی، تأمین رفاه زندگی برای خود و افراد تحت تکفل با معیار رعایت اعتدال و میانهروی، مسلمانان را به مصرف دعوت کرده و از هرگونه اسراف، تبذیر و ... در مصرف منع کرده است. مصرفگرایی آثار متعدد و گوناگون اقتصادی، سیاسی، روانی و به ویژه جامعهشناختی را در جامعه بر جا میگذارد. از آثار جامعهشناختی مصرفگرایی میتوان به تبدیل ثروت به مصرف، به ارزش و غلبه آن بر دیگر ارزشها، نمایش ثروت، شکاف طبقاتی و نابرابری اجتماعی، احساس محرومیت و ... نام برد.پوستر رواج مصرف گرایی:
چرا در بعضی شهرهای بزرگ خانه مجردی وجود دارد؟
امروز متاسفانه وضعیت به شکلی شده که جامعه ما حتی ناپسندهای جامعه غرب را هم می پسندد و آن را وارد زندگی روزمره می کند و این یک هشدار جدی است و در نگاه آینده پژوهانه مشکل ساز که در باید این مسئله مخصوصا مورد توجه هنرمندان باشد و با تولیدات خود ابعاد منفی این مسائل را به جامعه با زبان تاثیرگذار هنر نشان دهند به نظر کارشناسان یکی از دلایل اصلی پدیدآمدن سبک زندگی خانههای مجردی یا همان تکزیستی در جامعهی ما، تغییر نظام ارزشها است. مثلاً روحیهی جمعگرایانه که یک نظام ارزشی است، تبدیل میشود به روحیهی فردگرایانه و متفرقانه. اینکه در گفتمان مدرن، مثلاً «لذت» بحث مهمی در زندگی انسانها است و خواست فردی بر خواست جمعی تقدم دارد، تأثیرات خودش را اینگونه نشان میدهد.
پوستر:پوستر:
چه کنیم که طلاق و فروپاشی خانواده آن چنان که در غرب رایج است،در بین ما رواج پیدا نکند؟
یکی از معضلات و مسائلی که امروزه در چارچوب تمدن غربی به چشم میخورد، فروپاشی و متزلزل شدن بنیان خانواده است که متأسفانه به دلیل سلطه فکری و فرهنگی غرب به این کشورها محدود نشده و به بسیاری از مناطق دیگر سرایت کرده است و باید با ورود آن مقابله نمود.
این مساله چیزی نیست که بتوان به راحتی از کنار آن رد شد. خانواده مهمترین نهاد اجتماعی است و اولین کانونی است که فرد با آن روبروست. بر این اساس بدیهی است که هرگونه اخلالی در بنیان خانواده به شدت افراد را متأثر ساخته و علاوه بر مشکلات روحی و روانی فردی تبعات و آثار اجتماعی نیز در پی دارد. پوستر ذیل مربوط به این موضوع می باشد:
چه کنیم که طلاق و فروپاشی خانواده آن چنان که در غرب رایج است،در بین ما رواج پیدا نکند؟
یکی از معضلات و مسائلی که امروزه در چارچوب تمدن غربی به چشم میخورد، فروپاشی و متزلزل شدن بنیان خانواده است که متأسفانه به دلیل سلطه فکری و فرهنگی غرب به این کشورها محدود نشده و به بسیاری از مناطق دیگر سرایت کرده است و باید با ورود آن مقابله نمود.
این مساله چیزی نیست که بتوان به راحتی از کنار آن رد شد. خانواده مهمترین نهاد اجتماعی است و اولین کانونی است که فرد با آن روبروست. بر این اساس بدیهی است که هرگونه اخلالی در بنیان خانواده به شدت افراد را متأثر ساخته و علاوه بر مشکلات روحی و روانی فردی تبعات و آثار اجتماعی نیز در پی دارد. پوستر ذیل مربوط به این موضوع می باشد:
چه کنیم که طلاق و فروپاشی خانواده آن چنان که در غرب رایج است،در بین ما رواج پیدا نکند؟
یکی از معضلات و مسائلی که امروزه در چارچوب تمدن غربی به چشم میخورد، فروپاشی و متزلزل شدن بنیان خانواده است که متأسفانه به دلیل سلطه فکری و فرهنگی غرب به این کشورها محدود نشده و به بسیاری از مناطق دیگر سرایت کرده است و باید با ورود آن مقابله نمود.
این مساله چیزی نیست که بتوان به راحتی از کنار آن رد شد. خانواده مهمترین نهاد اجتماعی است و اولین کانونی است که فرد با آن روبروست. بر این اساس بدیهی است که هرگونه اخلالی در بنیان خانواده به شدت افراد را متأثر ساخته و علاوه بر مشکلات روحی و روانی فردی تبعات و آثار اجتماعی نیز در پی دارد. پوستر ذیل مربوط به این موضوع می باشد:
چه کنیم که طلاق و فروپاشی خانواده آن چنان که در غرب رایج است،در بین ما رواج پیدا نکند؟
به چهل درصد در سال 1948رسیده و هم اکنون به 60٪ رسیده است./احمد فائز، دستور الأسرة فی ظلال القرآن، 222
در سوئد67٪ از موارد پیوند زناشویی به جدایی می انجامد، در
اسپانیا از دو ازدواج یکی منجر به طلاق می شود، به گزارش یونسکو در کشورهای صنعتی جهان از هر چهار مورد ازدواج سه مورد به طلاق می انجامد.
طبق گزارش های آماری، طلاق در کشورهای اسلامی جمله
ایران نیز سیر صعودی نگران کننده ای دارد و روبه افزایش است و با توجه به سنت پرهیز از طلاق و استبداد مردان در کشورهای اسلامی، آمار یادشده عجیب است و باید دید که اشکال اصلی از کجاست.
بنابراین فروپاشی خانواده در سطح جهان و کشورهای اسلامی خطری جدی است. رویارویی با این خطر نظرخواهی از قرآن را پیرامون علل و اسباب پیوستگی و گسستگی روابط زناشویی اجتناب ناپذیر می نماید. یکی از مهمترین عواملی که سلامت خانواده را تهدید می کند و قرآن نیز بدانها اشاره دارد مربوط به بخش برون خانوادگی می شود.منظور از «عامل برون خانوادگی» طرح و تدبیری است که با اغراض واهداف معینی در فضایی غیر از فضای خانواده ها تهیه دیده می شود و بر ضد خانواده مشخص یا نظام خانوادگی در سطح یک کشور یا در سطح جهان مورد استفاده قرار می گیرد.
پس نتیجه می گیریم که تنها راهکار ممکن این است که اخلاق و ارزش های اسلامی را در جامعه و خانواده و وجود خودمان پرورش دهیم و به تک تک توصیه های اسلامی در سایه ایمان عمل کنیم چرا که تنها یدک کشیدن نام اسلام نمی تواند ما را در برابر این مشکلات بیمه کند و باید مسلمان گونه نیز زندگی کرد و رفتار کرد،تا ثمرات شیرین آن را مشاهده نمود.
منابع: مقاله همگرایی و فروپاشی خانواده در قرآن
افزایش طلاق در زندگی جدید
در گذشته کمتر درباره طلاق و عوارض سوء آن و علل پیدایش و افزایش آن و راه جلوگیری از وقوع آن فکر میکردند ، در عین حال کمتر طلاق صورت میگرفت و کمتر آشیانهها بهم میخورد . مسلما تفاوت دیروز و امروز در اینستکه امروز علل طلاق فزونی یافته است . زندگی اجتماعی شکلی پیدا کرده است که موجبات جدائی و تفرقه و از هم گسستن پیوندهای خانوادگی بیشتر شده است چرا که اکثرا علت طلاق در ازدواجهای ده یا بیست ساله ناسازگاری نیست ، بلکه بی میلی به تحمل ناسازگاریهای دیرین و هوس برای درک لذات بیشتر و کامجوئیهای دیگر است و میزان مصرف قرصهای ضدحاملگی می تواند شاهدی برای تایید این موضوع باشد.
چرا در برخی از مناطق کشورمان طلاق زیاد است؟
در گذشته کمتر درباره طلاق و عوارض سوء آن و علل پیدایش و افزایش آن و راه جلوگیری از وقوع آن فکر میکردند ، در عین حال کمتر طلاق صورت میگرفت و کمتر آشیانهها بهم میخورد . مسلما تفاوت دیروز و امروز در اینستکه امروز علل طلاق فزونی یافته است . زندگی اجتماعی شکلی پیدا کرده است که موجبات جدائی و تفرقه و از هم گسستن پیوندهای خانوادگی بیشتر شده است چرا که اکثرا علت طلاق در ازدواجهای ده یا بیست ساله ناسازگاری نیست ، بلکه بی میلی به تحمل ناسازگاریهای دیرین و هوس برای درک لذات بیشتر و کامجوئیهای دیگر است و میزان مصرف قرصهای ضدحاملگی می تواند شاهدی برای تایید این موضوع باشد.
منابع:کتاب حقوق زن در اسلام شهید مطهری